Zelf ontwikkelings onderwijs
Image default
Bedrijven

Waarom offline marketing waardevol kan zijn?

Tegenwoordig valt overal online marketing te zien zoals een reclame op sociale media of op een website. Online marketing kan dan wel enorm toegenomen zijn maar toch zal de offline marketing belangrijk blijven. Denkt u hierbij aan banners, reclameborden, posters en flyers. Het goed combineren van deze twee soorten marketing zorgen ervoor dat uw onderneming via meerdere manieren bekend wordt onder de mensen.

Welke manieren zijn er?

Er zijn verschillende manieren om mensen offline te benaderen met promotie. De bekendste zijn de poster en flyers. Deze zijn eenvoudig te maken en kunnen voor een lage prijs gemaakt worden en verspreid worden over meerdere locaties. Andere manieren zijn bijvoorbeeld het kopen van een advertentieruimte in een krant of tijdschrift. Dit kan heel effectief zijn als u een bepaalde doelgroep wilt bereiken met uw onderneming. Een andere groot offline marketing manier is het plaatsen van grote reclameborden langs wegen of drukke locaties. Deze borden kunnen handig zijn als u een promotie op of rond een locatie wilt doen. Ook voor evenementen is offline marketing belangrijk. Hier kan je denken aan het uitdelen van promotieartikelen. Een mooi voorbeeld zijn opvouwbare tassen bedrukken met logo en weggeven. Uiteindelijk worden deze tasjes overal gebruikt en gaat de marketing vanzelf.

Herhaling is belangrijk

Om een succesvolle offline campagne gaat de herhaling. Goed onderhouden sociale media platformen en websites zijn erg makkelijk en gebruiksvriendelijk maar niet voldoende voor een goede marketing. De beste marketing is de marketing waarbij uw zoveel mogelijk te zien bent zowel online als offline. Wanneer een potentiële klant via een online campagne op uw website en sociale media terecht komt is dat het eerste contactmoment. Wanneer deze klant later over straat loopt kunt u doormiddel van offline marketing nog meer contactmomenten pakken, bijvoorbeeld met een poster bij een bushokje of een druk plein. Het gaat hier om het principe van herhaling, des te vaker een persoon uw onderneming tegen komt des te meer mind awareness er zal komen.

marketing

Neem de tijd!

Ten tweede is het belangrijk dat u de moeite neemt om de offline campagne op te zetten. Een website als online campagne is relatief snel en goedkoop te maken maar een persoonlijke reclamebrief voor een klant niet. Wanneer uw onderneming laat zien dat u er tijd en moeite in stopt om mensen op een persoonlijke manier te bereiken zal dit een beter beeld achterlaten van uw onderneming dan van een website bezoek door een potentiële klant. Een meer persoonlijke benadering zorgt ervoor dat uw doelgroep zich belangrijk voor uw onderneming voelt. Het bijvoorbeeld aanwezig zijn bij beurzen of andere grote evenementen geeft u de gelegenheid fysiek contact te hebben met de potentiële klant. Hier kunt u elkaar fysiek in de ogen kijken wat een vertrouwder gevoel geeft voor een campagne dan als contact via een online medium.

Als laatste valt een offline campagne ook gemakkelijker op. Een groot reclame bord langs een weg wordt eenvoudiger gezien door veel mensen dan een reclame op het internet voor maar een bepaalde doelgroep. Op het internet is het aantal reclamecampagnes enorm en zal uw reclame daarom ook minder kunnen opvallen.