Docent zijnde heb je veel te maken met leerdoelen voor de leerlingen. Hieromheen plan je je lessen en bereid je de lesstof voor. Het bereiken van deze doelen, door coaching in het primair onderwijs in te zetten, helpt bij het vergroten van de weerstand en het plezier van de leerlingen. Maar naast deze leerdoelen voor de leerlingen, krijg je al snel te maken met leerdoelen voor jezelf en de collega’s. Het volgen van cursussen en bijscholing, is dan ook heel normaal in het onderwijs. Om je kwaliteiten te verbeteren en je skillset verder uit te werken, kan een training persoonlijke effectiviteit dé uitkomst bieden. Wat is persoonlijke effectiviteit in het onderwijs?Persoonlijke effectiviteit, dat klinkt als een erg groot en ongrijpbaar begrip. Maar simpel gezegd heeft dit te maken met het bereiken van je eigen doelen. Door doelen te stellen die zich focussen op de skills die je graag inzet en kwaliteiten die je verder wilt ontwikkelen, kom je verder. Doelen worden sneller behaald wanneer dit op een positieve manier gedaan wordt, en het kan erg in je voordeel werken om te weten wat je sterke en zwakke punten zijn. Dit is al het geval bij een kantoorbaan, maar al helemaal wanneer je met mensen werkt, is het belangrijk om je tijd en kwaliteiten op een optimale manier in te zetten! Het verbeteren van de persoonlijke effectiviteitOm onze persoonlijke effectiviteit te kunnen verbeteren, is het belangrijk om concreet te hebben wat dit eigenlijk is. Echter draait persoonlijke effectiviteit om iets persoonlijks, wat dus betekent dat de definitie van de term iets vervormbaars is. Om er toch verbetering in aan te kunnen brengen aan de hand van coaching, wordt er gefocust op een paar onderdelen. Zo is het verhogen van de assertiviteit hierbij een belangrijke. Het zijn van jezelf in een groep, zeker wanneer je hier als toonaangevend persoon staat, is een belangrijk onderdeel. Studenten of leerlingen, kijken al snel naar een docent als voorbeeld. Het zelfverzekerd en ontspannen daar kunnen staan, maken dit dan een stuk prettiger voor beide. Communicatie is de sleutel van het procesHet lesgeven kan soms voelen als het houden van een monoloog of een eenzijdig gesprek. Echter is juist samenwerken, ook tussen docent en leerling, van groot belang. Door te communiceren en het leerproces helder te houden, is het geven en vragen om feedback een stuk gemakkelijker. Met kleine incheck momenten kunnen conflicten of problemen voorkomen of gespot worden, voordat deze een obstakel gaan vormen in het leerproces van de leerling. Door de communicatie open te houden, durven leerlingen aan te geven wanneer ze hulp nodig hebben of vastlopen. |
https://septemberonderwijs.nl/training-persoonlijke-effectiviteit/ |