Zelf ontwikkelings onderwijs
Image default
Onderwijs

Digibord: het schoolbord van de toekomst

De verschillen zijn overduidelijk tussen een klaslokaal van vroeger en hoe leerlingen nu onderwijs krijgen. Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de vorm van onderwijs. Zo wordt in klaslokalen gebruik gemaakt van de projector, het interactieve whiteboard, computers, tablets en ook het digibord is bijna in ieder klaslokaal terug te vinden. Het digibord is het schoolbord van de toekomst.

 

Slim lesgeven met een digibord

Steeds meer scholen maken gebruik van een digibord. Ondanks dat het soms moeilijk afscheid nemen is van het iconische groene krijtbord brengt het werken met een digibord verschillende voordelen met zich mee. Het grootste voordeel is dat de vorm van lesgeven veel interactiever wordt. Door het laten zien van filmpjes, afbeeldingen en geluidsfragmenten af te spelen komt de les meer tot leven.

 

Voor- en nadelen van digitalisering van het onderwijs

Het digitaliseren van het onderwijs heeft voor- en tegenstanders. Een groep houd vast aan de oude traditionele manier van lesgeven, zoals velen nog kennen van vroeger. Aan de andere kant is er een groep die deze ontwikkeling juist stimuleren. Zo biedt het betere kansen voor leerlingen om te leren op een manier en tempo die beter past. Niks is zo vervelend als wanneer je een snelle leerling bent en moet wachten op de rest en te weinig uitgedaagd wordt. Aan de andere kant kan het voor een leerling enorm vervelend zijn wanneer hij/zij het tempo niet bij kan houden en de stof niet goed genoeg tot zich kan nemen. Individuele ondersteuning, leren van elkaar en interactief leren dragen hier op een positieve manier aan bij.

Toch is er een groep die weerstand biedt. Zij zien met name de gevaren van digitalisering. Het is bekend dat kinderen snel verslaafd kunnen raken aan schermen en als gevolg daarvan ook minder bewegen en naar buiten gaan. Digitaal onderwijs zou leerlingen ook sneller afgeleid en lui maken. Het is uiteindelijk aan de ouders en leerkracht om de kinderen wegwijs te maken en hier op een verantwoorde manier mee om te laten gaan.

 

Tabletonderwijs

Naast het digibord zien we ook steeds meer tablets terug in de klaslokalen. Ze worden ingezet in reguliere lessen. Een invuloefening voor een taalles of een rekensom oplossen kan allemaal op de tablet. Wat blijkt, kinderen vinden het geweldig. Kinderen passen zich snel aan en weten zich wel raad met de digitale middelen. Naast dat het leuk is voor de kinderen werkt het ook efficiënt voor de leerkracht. Het scheelt een hoop nakijkwerk (gebeurt automatisch), en die tijd kan gestopt worden in het helpen van de leerlingen.  

Dat is niet alles. Het houd ook de voortgang van de leerlingen bij in de Cloud, dus ook de ouders zijn op de hoogte van de ontwikkeling van hun kind. Ook wordt duidelijk op welke vlakken extra hulp en training nodig is. Zo krijg je aangepast onderwijs passend op het niveau en de behoeften van de leerlingen. 

 

Veranderende rol van de leerkracht

Met het nieuwe onderwijs verandert ook de rol van de leerkracht. Een leerkracht is steeds moderner en kan onderweg met de digitale snufjes van nu. Dit is belangrijk, omdat de leerkracht op deze manier het leerproces in kaart kan brengen en de lessen passend kan maken op de behoeften en wensen van de leerlingen. Daarnaast is het ook aan de leerkracht om te zorgen dat leerlingen op een verantwoorde manier omgaan met de digitale vorm van onderwijs.

https://ctouch.eu/nl/digiborden